הטיות נפוצות כלפי רוכבי אופנוע בתביעות נזקי גוף

הטיות נפוצות כלפי רוכבי אופנוע בתביעות נזקי גוף

כאשר רוכב אופנוע מעורב בתאונת דרכים, המאבק המשפטי לקבלת פיצוי עשוי להיות קשה ומורכב יותר מאשר עבור נהגי רכב פרטי. מעבר להוכחת אחריות ונזק, רוכבים נתקלים לעיתים קרובות בהטיות וסטריאוטיפים שמזיקים לסיכויי הצלחת התביעה. הבנה של הטיות אלה היא קריטית – הן לרוכבים עצמם והן לעורך הדין המייצג אותם.

מדוע קיימת הטיה נגד רוכבי אופנוע?

האופנוע נתפס אצל רבים ככלי תחבורה מסוכן, שרבים מרוכביו בוחרים בו מטעמי אדרנלין או נהיגה פרועה. אך זוהי הכללה פשטנית שמנוגדת לנתונים: אלפי רוכבים בישראל נוהגים באחריות, חובשים קסדה, שומרים מרחק ונוהגים כחוק.

למרות זאת, בעת תביעה לפיצוי על נזקי גוף, רוכב האופנוע עלול למצוא את עצמו בעמדת נחיתות מול חברות הביטוח, ולעיתים אף מול שופטים – משום שהמערכת "מצפה" שהאופנוען הוא זה שנהג ברשלנות.

הטיות נפוצות שרוכבים נתקלים בהן

1. "רוכבי אופנוע נוהגים במהירות מופרזת"

מדובר באחת ההנחות האוטומטיות שנעשות נגד רוכבים. לעיתים קרובות, דו"חות המשטרה או עדויות נהגים אחרים יכילו טענות על "נהיגה מהירה", גם אם אין לכך תיעוד מדויק. תיוג מהיר זה עלול לפגוע בתביעת הרוכב ולטשטש את אשמת הנהג הפוגע.

2. "האופנוע חמק לפתע"

רבים טוענים שרוכבים "צצו משום מקום", למרות שלעיתים הם היו בנתיב הנכון כל הזמן. תחושת ההפתעה של הנהג הפוגע אינה ראיה לרשלנות מצד הרוכב, אך מערכת המשפט נוטה לתת לכך משקל.

3. "הם לוקחים סיכונים מיותרים"

יש תפיסה מוטעית שלפיה בחירת רכיבה על אופנוע היא נטילת סיכון עצמי שמצדיק פיצוי מופחת. אך על פי הדין, גם אם אדם בחר לנסוע באופנוע – הוא עדיין זכאי להגנה מלאה בחוק בדיוק כמו כל משתמש אחר בכביש.

4. "לא חבש קסדה או לבוש מגן"

אי חבישת קסדה עשויה בהחלט להשפיע על גובה הפיצוי, אך לא כל מקרה של פציעה מחייב אשם תורם מצד הרוכב. חשוב לבדוק כל מקרה לגופו, ולא להסתמך על הנחות כוללניות.

כיצד ניתן להתמודד עם הטיות אלה?

א. ייצוג על ידי עורך דין מומחה

ייצוג משפטי של עורך דין מומחה לתאונות אופנוע הוא קריטי. עורך הדין מכיר את ההטיות, יודע להציג את העובדות בצורה אובייקטיבית, ולהוכיח שהרוכב פעל לפי החוק.

ב. איסוף ראיות מהיר ויסודי

תמונות מזירת התאונה, עדויות עדים, מצלמות רכב או רחוב – כל אלו עשויים לשנות את התמונה לחלוטין ולסתור את הטענות המקדימות.

ג. חוות דעת מומחים

כאשר ישנה מחלוקת לגבי אופן התרחשות התאונה או חומרת הפציעה, חוות דעת של בוחן תנועה או רופא מומחה עשויה לסייע מאוד.

קשר בין הטיה לסכום הפיצוי

במקרים רבים, ההטיה פועלת לא רק בשלב ההכרעה באשמה, אלא גם בקביעת גובה הפיצוי. למשל:

  • הטלת אשם תורם על הרוכב מפחיתה את הפיצוי באחוזים ניכרים.

  • הערכת הפסד כושר השתכרות עלולה להיפגע אם הרוכב נתפס כאחראי חלקית.

למידע נוסף על הפסד הכנסה לאחר תאונת אופנוע – ראו מדריך באתרנו.

דוגמאות מהשטח

רוכבים שפנו לייעוץ לאחר שתביעותיהם נדחו או צומצמו, מספרים על תחושת אי צדק. לאחר קבלת ליווי משפטי ממוקד, ובשימוש בכלים כמו הוכחת נזק גופני ונפשי – הצליחו לקבל פיצויים משמעותיים ולעיתים אף סכומים גבוהים במיוחד.

לסיכום

לרוכבי אופנוע יש את הזכות לקבל פיצוי מלא על פגיעותיהם, ממש כמו לכל משתמש דרך אחר. ההטיות הקיימות הן אמיתיות, אך ניתן להתגבר עליהן – באמצעות מודעות, איסוף ראיות נכון, ובעיקר ייצוג משפטי של עורך דין שמבין את התחום לעומק.

תוֹכֶן

הכי פופולרי

תמיכה-משפטית-לרוכבי-אופנוע-שנפגעו-מנה

תמיכה משפטית לרוכבי אופנוע שנפגעו מנהגים מוסחים

קרא עוד